عادل پورتقی مرزرود؛ آرزو اسماعیلی؛ مرتضی فرهید؛ محرم شاملی
چکیده
جریان برگشتی پدیدهای است که به علت افزایش فشار بالادست جریان نسبت به فشار پایین دست ایجاد میشود. در نازلهای همگرا- واگرا با افزایش فشار در خروجی نسبت به فشار طراحی، پدیده جریان برگشتی در قسمت واگرا مشاهده میشود که باعث کاهش سرعت خروجی و نیروی رانش میشود. در این مقاله ابتدا یک نازل همگرا- واگرا با ابعاد مناسب فشار خلاء انتخاب ...
بیشتر
جریان برگشتی پدیدهای است که به علت افزایش فشار بالادست جریان نسبت به فشار پایین دست ایجاد میشود. در نازلهای همگرا- واگرا با افزایش فشار در خروجی نسبت به فشار طراحی، پدیده جریان برگشتی در قسمت واگرا مشاهده میشود که باعث کاهش سرعت خروجی و نیروی رانش میشود. در این مقاله ابتدا یک نازل همگرا- واگرا با ابعاد مناسب فشار خلاء انتخاب شد و جریان پیشران که در این پژوهش بوتان در نظر گرفته شده است، برای فشارهای خروجی برابر با فشار خلاء و فشار جو با روش حجم محدود شبیهسازی شد. مشاهدات حاکی از آن است که در شرایط فشار جو، جریان برگشتی در نازل به وجود میآید. به منظور تعیین نسبت انبساط سطح مناسب برای نازل به منظور کارکرد در شرایط فشار جو، جریان در داخل نازل برای نسبت انبساط سطحهای مختلف شبیهسازی شد و سرعت محوری میانگین در خروجی این نازلها به دست آمد. با توجه به نتایج حاصل، مناسبترین نسبت انبساط سطح دارای بیشترین سرعت محوری میانگین است. همچنین، به منظور صحهگذاری نتایج به دست آمده از شبیهسازی عددی، چهار نازل با نسبتهای انبساط سطح متفاوت ساخته شد و نیروی رانش به دست آمده از آزمون تجربی آنها بر روی استند اندازهگیری با نتایج معادل حاصل از شبیهسازی مقایسه شدند